Het FLUOR team, bestuur en directie met adviseur hebben dit echter toen nooit eerder te lezen gehad, enerzijds omdat ik vind dat er vanuit eigen kracht gehandeld en gedacht dient te worden en uit gesprekken opmakend dat veel van onderstaande ideeen ook hun wensen zijn voor de toekomst.Inmiddels zou ik het willen aanvullen, ik vind dat het nog meer een plek voor een breder podium moet worden, wat een smeltkroes moet kunnen worden van culturele en sociale projecten. gelijk aan Het Huis Utrecht, wat ik lief ben gaan hebben en ook als een belangrijke invulling zie voor FLUOR. De huidige directeur en haar team kennende zit daar een groot sociaal hart in die ik lief heb. Ondanks dat het eigenlijk moet… neemt men daar met regelmaat beslissingen die niet meteen de portemonnee dient… maar wel onze sociale stad…
12 maart 2017
Commentaar, constatering en visie,
Vroega!
Weet je nog onder de tafel van het ouderlijk huis… je kaapte de eettafel, zette de stoelen er andersom tegen aan twee tafelkleden erover en dat je dan zo’n driehoekje overhield wat je dan voordeur noemde en je had je eigen huisje… Je pakte de wereldontvanger voor de muziek en de zaklantaarn voor het licht tussen de campingspullen vandaan op zolder en je ging natuurlijk je vriendjes uitnodigen… je moeder deed de lunch en de appelsap en slapen speelde je onder Oma’s sprei… En Moeders legt een veto over vaders wens dat het opgeruimd diende te worden omdat er gegeten moest worden aan die tafel… #Jiehoe morgen weer… #PartyParty
Zo moet het ongeveer gevoeld hebben toen in 1984 de Grachtkerk gekraakt werd door groepen jongeren vanuit verschillende achtergronden, maar met één doel, zorgen dat het aanvoelde als hun thuis van plezier en onderzoek daar na… tal van culturele projecten werden vanuit deze beweging opgezet waarvan de muziek altijd een grote speler is gebleven. De projectontwikkelaar die het net gekocht had, had pech, Gemeente Amersfoort gaf geen sloopvergunning en kocht het uiteindelijk. Het Kippenhok was geboren, later De Kelder genoemd… Een liefdevolle vriendenclub met hart voor deze grote ondergrondse huiskamer en de muziek, runde het autonoom, succesvol en met passie tot grote hoogtepunten. Het kwam landelijk op de kaart te staan als plek waar je gestaan moest hebben als je ertoe deed in PopRock Nederland…
2015
Na het jaren geschuif over de nieuwe locatie voor De Kelder komt de Nieuwe Directeur van buiten ingevlogen, krijgt uiteindelijk een handdruk van de ouddirecteur en staat in twee lege fabriekshallen wat poppodium moet gaan worden… met het grootste geluk dat ze een bevlogen team achter zich had staan. De oude rode locatie aan de overkant ligt stil, deze was te duur geworden… Vrijwel geen cent meer op de rekening en de kosten beginnen al te lopen zonder dat daar inkomsten tegenover staan. Er wordt toch hard doorgebikkeld. En op 23 april 2015 in een pop-up store aan de Langestraat wordt via 3fm landelijk… een nieuwe naam bekendgemaakt FLUOR bestond plots… Nieuwe locatie maar vooral andere tijden… want definitief boven de grond in locatie en naam…
En nu.
Nieuwe tijden… tijden waarin de eisen aan bestuur, personeel, huisvesting, podium, techniek, horeca, veiligheid, en marketing niet meer te vergelijken zijn met vroeger. Vroeger… je weet wel, die huiskamer met die wereldontvanger onder de tafel…
Klaar daar mee… kappen! En alle partijen! om hier constant een vergelijk mee te blijven maken, ook FLUOR zelf…
Dromen!
We hebben in deze stad met al bijna 160.000 inwoners met een regio die meer dan 600.000 bewoners heeft, kortom een volle bak aan mensen die nu of in de toekomst een poppodium verdienen, die voor zoveel mogelijk mensen van allerlei pluimage een plek geeft om te zijn, een plek die uitdaagt om te blijven komen door de producties die geprogrammeerd worden, die je kent… Maar ook door die regio aan zich te binden door samenwerking met opleidingen, andere podia , bands, DJ’s en artiesten die hier een kans moeten krijgen hun geluid te laten horen.
Een plek met een sterke identiteit aan de buiten en binnenzijde, die niet op gaat in het gewenste, die uitdaagt om hier live registraties te doen, clips op te nemen en ook radio en tv-uitzendingen te draaien… lokaal en nationaal. Een plek waar je de CD’s en de promo kleding van je lokale helden kan kopen… een plek waar je, je eerst gig moet, durft en mag doen omdat je er thuis bent… omdat je elke dinsdag avond hier hebt staan jammen met je maten met een potje bier er bij. Een plek met een uitstraling die van welke hoek er ook een foto geschoten wordt, op de social media meteen gezien wordt, zonder dat de naam in beeld hoeft te staan… verdomd die gasten waren bij FLUOR… Een grote zaal met een uitstraling die minimaal één nationaal bekende band, artiest of DJ de eerste wil laten zijn om daar hun wereldclip te schieten. Een plek waar organisaties van buiten niet anders meer willen dan hier hun evenement organiseren omdat de buiten en de binnen locatie zich daar door de juiste inrichting en faciliteiten je daar voor uitnodigt. Een organisatie waar de podia in de binnenstad zich mee willen committeren doordat het netwerk ook gebruikt kan worden om daar bands op te programmeren. Wellicht moet er de FLUORcultuurmunt komen waarmee in de hele stad betaald kan worden, zodat het veel geschreeuwde subsidie biertje voor iedereen geregeld kan worden… zijn we bij stads festivals ook van het contant geld gedoe af en de overgebleven muntjes… Wellicht kan er van hier uit een stads blokkenschema gefaciliteerd worden zodat de hele wereld weet dat er vrijwel elke dag in deze stad Jazz, Soul, Pop, Rock en Klassiek geprogrammeerd wordt…
Een plek waar op zondag ochtend ook klassieke ontbijtconcerten worden gegeven, die overlopen naar de jazz of de singer-songwriters. Een simpele horeca met in eerste instantie ruime keuze uit drank en voor de maag wellicht wisselende bediening van een rijdende keuken gewoonweg een hamburgerwagen bij Americana, pizzatrailer bij de opera en een broodjesslawagen bij de troubadours… ik bedoel hoe moeilijk kan het zijn…
Minimaal 4x per jaar een festival binnen, buiten en/of bandwedstrijd lokaal en landelijk… En die landelijke in samenwerking met de kleinere poppodia in het land, zodat onze bands en die van hun lokale helden aan kruisbestuiving kunnen doen…
En mijn persoonlijke wens na jaren betrokken te zijn geweest bij re-integratie trajecten is een sociale omgeving te creëren waar gewerkt kan worden aan de eigenwaarde, door middel van de (vrijwillige) betrokkenheid bij de organisatie maar ook via de bands… Werken aan de persoonlijke ontwikkeling in de creatieve hoek is na mijn ervaring de snelste manier om mensen met de borst vooruit en een bak aan eigenwaarde weer de maatschappij in te laten stappen… #ZoDAn Sommige partijen moeten hier toch ook een win model in moeten zien voor de maatschappij?
Kortom een plek waar elke band, artiest en DJ trots op is om op te treden… een vrijwilliger, werknemer en de bezoeker niet anders wil dan hier zijn… En niet allen op het kaartjes moment, daar bedoel ik mee dat er legio mensen zijn die met dat kaartje in de hand binnenstappen, die productie tot zich nemen en dan weer vertrekken totdat ze wellicht nog is een kaartje kopen… nee je moet gaan denken, ik stap op de fiets want ik zoek toffe beleving en ik hobbel even richting FLUOR om die te vinden… #Dat
Maar ja das allemaal maar een beetje dromen… #Toch
Nodig,
Een degelijk organisatorisch en technisch raamwerk waarbinnen dit alles kan functioneren.
* Een platte organisatie waar mensen meerdere taken kunnen bedienen.
* 6 dagen in de week 3 dagdelen minimale personele bezetting, dat zijn gemiddeld 156 timeframes per maand.
* Een vastgelegd patroon waarbinnen voor heel Nederland duidelijk is wanneer hier wat gebeurd met natuurlijk ruimte om zo nu en dan mee te schuiven als dat zo uitkomt.
* Apparatuur wat altijd voor iedereen gebruiksklaar aanwezig is.
* Horeca wat altijd een bakje koffie kan schenken en een omelet kan omdraaien.
* Ambitieus team die 6 dagen per week 3 blokken per dag gaat vullen met producties en verhuur en niet bezig hoeft te zijn met commerciele verhuur, dat mag een andere organisatie doen, ook hier maar het team moet bezig zijn met de culturele invulling… niet met het organiseren van 6 beamers en een flesje bio wijn voor een financiëleinstelling… #Dat
* Ambitieus team die gaat zorgen dat heel Nederland weet wat hier gaande is.
* Opent een discussie site waar gebruikers, bezoekers en hun gerieven op kunnen ventileren en beargumenteren om simpel en eenvoudig inzicht te krijgen waar de problemen en wensen liggen.
Een gemeente en politiek met lef die een stapje verder durft te zetten dan één boekjaar, die zich actief achter het concept schaart… en niet om zieltjes te winnen voor de verkiezingen, maar omdat ze snappen dat dit in een stad als de onze thuishoort… #Durf
* éénmalig een echte bak met geld zeg 2 miljoen… Dan hebben ze naast een vetput en een afzuigsysteem voor horeca wat er nooit heeft kunnen komen ook de kans om eigen licht en geluid aan te schaffen, wat wellicht heel gek is als poppodium… #BizarGewoon
Stand van zaken,
* Audio Apparatuur wordt voor €46000,00 per jaar gehuurd… Over gaan tot aanschaf zeg €200.0000,00 en meteen permanent te gebruiken, wellicht versimpelen zodat vast personeel het kan bedienen. (grote bands nemen nl. vaak eigen P.A. systeem mee… (zou graag in één overzicht in beeld willen wat het aanschaf bedrag is en het huurbedrag van nu incl. bediening)
* Complete scheefgroei in de vaste lasten en de periodieke inkomsten, waar de huur, energie, verzekeringen, belastingen maar ook door noodzaak ontstane commerciële leningrente en overhead al een vaste last is, zijn de inkomsten wispelturig. Ik wil naar een iets hogere vaste last in verhouding en dan door middel van een vaste bezetting de mogelijkheid creëren de inkomsten kant in balans te krijgen door een meer structureler en daardoor gebalanceerd programma te gaan draaien.
(Zou graag het % willen zien, wat nu de vaste lasten zijn en als je daar dan een klein team structureel aanwezig laat zijn)
Verder zou ik graag het één en ander omgebouwd veranderd willen zien…
Kleine zaal/Café
- Podium in de tegen grote zaal hoek, beter licht, makkelijker toegang voor de artiesten minder risico dat mensen over het podium lopen als daar apparatuur staat.
- Vaste zwevende permanente DJ set, altijd klaar voor gebruik en een eye catcher mits goed vorm gegeven in te zetten in grote en kleine zaal.
je moet van achter de bar de muziek kunnen bedienen op rustigere tijdstippen. bar opening maken aan de buiten muurzijde. - Trus moet in hoogte te verstellen zijn, standaard verlichting moet sterk verbeterd worden om intimiteit creëren, T = Killing
- Rollende keukens in Café kunnen zetten, wisselend per productie en naar behoefte, plek huidig podium.
- Banken die als tafels, tribune en wanden te gebruiken zijn, binnen, buiten en in de grote zaal. #SmartBlocks
Grote zaal:
- Vaste zwevende permanente DJ set, altijd klaar voor gebruik en een eye catcher mits goed vorm gegeven in te zetten in grote en kleine zaal.
- Trus ring en disco bol moet in hoogte te verstellen zijn, intimiteit bij kleine producties.
- Grote stalen industriële sta balkonkooien langs de wanden, meer ruimte intiemer en wellicht vip hoek?
de roosters om te voorkomen dat er zooi naar beneden gegooid kan worden mogen in het applaus meeruizen… (die grote festivals bezoeken herkennen 😉 - Bar verbinden met deur naar achteren en met de tussenhal met schot en deur, veiligheid en groter. Elke meter is meer verkoop… #Simpel
- Vloer beschilderd zodat bij minder publiek een gevoelsmatige intiemere plek ontstaat om b.v. te dansen.
- Banken die als tafels, tribune en wanden te gebruiken zijn, binnen, buiten en in de grote zaal. #SmartBlocks
Algemeen:
- Cameramens die in het publiek filmt en op projectie schermen laat zien…
- En eentje die podium doet… streaming uitgezonden… #Permanent
- Open source media, potcast mogelijkheid en voor derde partijen vrij te gebruiken.
- Fotografen, pers hebben altijd vrij toegang… hoe meer beeld naar buiten, hoe meer exposure…
Ik denk wel is voor elke 20Km dat ze verder van Amersfoort komen krijgen ze een biertje #Hoppa
En dan het belangrijkst…
Dit Alles liefst een locatie die er toe doet, die je tegen kan komen en uitlokt om van al het bovenstaande te genieten.
Eentje die aansluit bij de uitgaansbeleving van onze stad. Kortom een plek tussen station en koppelpoort… Het liefst in het hart van de stad…
Nog even wat data…
NIEUW- EN VERBOUW POPPODIA IN NEDERLAND IN DE AFGELOPEN 7 JAAR (BRON: VNPF 2017)
PODIUM INWONERS GEMEENTE BOUWKOSTEN
TivoliVredenburg te Utrecht 340.000 inwoners 12 Bouwkosten 156 miljoen
Bibelot te Dordrecht 119.000 inwoners 6 Bouwkosten 19 miljoen
Neushoorn te Leeuwarden 96.000 inwoners 3 Bouwkosten 18 miljoen
Grenswerk te Venlo 100.000 inwoners 4 Bouwkosten 14 miljoen
Gebr. De Nobel te Leiden 125.000 inwoners 8 Bouwkosten 14 miljoen
Vorstin te Hilversum 88.000 inwoners 2 Bouwkosten 12 miljoen
Doornroosje te Nijmegen 172.000 inwoners 10 Bouwkosten 11 miljoen
013 te Tilburg 213.000 inwoners 11 Verbouwkosten 10 miljoen
Victorie te Alkmaar 108.000 inwoners 5 Bouwplannen 8 miljoen
Metropool te Hengelo 81.000 inwoners 1 Bouwkosten 8 miljoen
Hedon te Zwolle 120.000 inwoners 7 Verbouwkosten 6 miljoen
FLUOR te Amersfoort 154.000 inwoners 9 Bouwkosten 1 miljoen